Selles peatükis saad teada:
- mis on raadioreklaami juures oluline,
- milline on hea reklaam,
- kuidas raadioreklaami teha.
Raadioreklaamile iseloomulikud tunnused
Esiteks peab raadioreklaam haarama hästi tähelepanu, sest seda kuulatakse enamasti taustaks. Näiteks kodus toimetades, autoga sõites jne. Väga selgelt peab välja tulema see, “kes” räägib ehk kelle sõnumit esitatakse. Seetõttu korratakse brändide või toodete nimesid mitu korda. Sõnumi sisu peab olema samuti selgelt aru saadav ning kuulajale peab saama selgeks, mida ta pärast reklaami tegema peab. Nt midagi ostma, mõnele veebilehele minema vms.
Lühidalt on raadioreklaami luues vaja mõelda:
- Millega tähelepanu haarata?
- Kes räägib?
- Millest räägib?
- Mida tegema peab?
Hea reklaami tunnused
Hea raadioreklaam räägib põneva ja kaasahaarava loo. Raadiokuulaja ju pilti ei näe, seetõttu saab inimese kujutlusvõime käivitamiseks kasutada erinevaid helisid (lähenevad sammud, ukse kriuksumine vms). Seejuures on tähtis, et lugu oleks arusaadav ja jälgitav ka autos sõitja jaoks.
Kuidas raadioreklaami teha?
Esmalt mõtle, kes on kuulajad ehk kellele on reklaam suunatud. Noored või vanad, õppijad, tööl käivad inimesed, sportlike eluviiside harrastajad, magusasõbrad vm. Mis on see sõnum, millest nad peaksid aru saama ja mida selle tulemusel tegema? Siis tuleks välja mõelda loo stsenaarium. Millega reklaam algab, mis tegevus seal toimub, mis reklaamis juhtub, mida räägitakse. Ka reklaami pikkus on oluline, on see 15 sekundit, 30 või isegi 60 sekundit. Hea on teada, et 30 sekundit on umbes 80 sõna. Viimaks tuleb mõelda, kas ja milliseid heliefekte saab kasutada oma loo ilmestamiseks ja
- Kes on kuulajad?
- Mida nad peaksid teada saama?
- Mida nad peaksid tegema?
- Milline on lugu?
- Kui pikk on reklaam?
- Milliseid heliefekte kasutatakse?
Näited:
- Kuldmuna finalistid: https://defol.io/kuldmuna/2021/finalists
- Veel: https://defol.io/kuldmuna/2020/finalists
- Ja veel: https://defol.io/kuldmuna/2022/finalists
Allikad:
- Jaakson, A., Kompus, I. (2013). Turundus. Hea raadioreklaam olgu kõrvatorkav. https://www.aripaev.ee/uudised/2013/05/16/turundus-hea-raadioreklaam-olgu-korvatorkav